Kunsten å leve grønnere
Ada var en helt ordinær Oslo-jente da hun ble oppdaget av en modell-speider på vei ut fra colosseum kino i Oslo. Etter det snudde livet hennes opp ned, og hun gikk raskt fra å være en økonomi-student til å bli en av verdens største modellnavn.
De siste 10 årene har hun reist verden rundt, og jobbet i New York, Paris, Tokyo, Milano, London og Oslo. I årevis har hun bygget opp karrieren sin, løpt fra castinger til shoots og holdt et tempo de fleste av oss blir stresset bare av å høre om. Så stoppet samfunnet opp. Coronaen var her, og livet stoppet opp. Da tok hun et valg hun ikke kom til å angre på.
- Når bestemte du deg for å endre livsstilen din?
- I 2020 bestemte jeg meg for å sette bærekraft først. Nå gjør jeg kun oppdrag som modell for kunder som prioriterer bærekraft. Mitt mål er nå å lære mest mulig om bærekraftig utvikling og moteindustrien, slik at jeg kan formidle dette videre på en enklest mulig måte. Det er viktig for meg å ta gode valg, både som forbruker og som modell. Jeg brenner også for å vise andre at det å leve mer bærekraftig, også er mer bærekraftig for oss selv, begynner hun.
Green Glam
Alle kan gjøre litt for å legge om til et mer klimavennlig liv. Toppmodellen Ada Martini Strøm skriver morsomt og personlig om hvordan de små og store valgene kan bli til vaner i hverdagen, slik at det blir lett å leve litt grønnere.
Ada er med det blitt en pioneer, og er nå aktuell med boken “Green Glam”, den komplette guiden for deg som ønsker praktiske råd til hvordan du kan få en litt grønnere hverdag. Hun gir både små og store tips når det gjelder reising, økonomi, shopping, matvaner og følelser. På en lett og enkel måte forklarer hun også hvordan alle disse tingene henger sammen.
- Hva betyr bærekraft for deg?
- For meg symboliserer ordet “bærekraft” en trygg fremtid for alle. For meg har bærekraft gått fra å være noe jeg vet er viktig, men ikke tar så mye innover meg, til å bli en stor del av hverdagen min. Ikke bare i form av å ta gode valg for planeten, men også for meg selv. Er jeg for eksempel mer offline, mindre utsatt for påvirkning fra annonser og har mer tid i naturen, har jeg det som regel bedre med meg selv, samtidig som jeg bruker og kjøper mindre ting. Dette er ikke bare mer bærekraftig for min egen del, men også som forbruker i samfunnet. Det er mye som har inspirert meg, men store og små som engasjerer seg i å gjøre verden til et litt bedre sted er som regel der jeg finner mest inspirasjon, gjerne gjennom personlige historier og erfaringer som deles. Familie og venner er også en evig kilde til inspirasjon og gode samtaler, forteller hun ivrig.
- Du har tatt et oppsiktsvekkende valg om å kun samarbeide med bærekraftige brands. Hva slags reaksjoner har du fått på dette?
- Veldig positive reaksjoner, fra både nær og fjern, og fra folk i og utenfor motebransjen. Jeg tror mange har gått og kjent på de samme tingene som meg, og har vært veldig støttende rundt valget mitt! Mange lurer også på hvordan jeg jobber for å evaluere om en kunde er bærekraftig nok eller ikke. Også er det jo også de som mente dette var et vanskelig og umulig valg, som jo også er et poeng. Men, jeg tenker jo at vi må jo bare starte et sted, så jeg starter der det var mest naturlig for meg, og det var gjennom yrket mitt!
Vår makt som forbruker
Som forbruker kan det være veldig vanskelig å ta bærekraftige valg. Alle bedrifter snakker om bærekraft, og det kan være vanskelig å skille de som faktisk jobber for bærekraft – og dem som liker å snakke om det.
- Tekstilindustrien blir sett på som en syndebukk når det gjelder miljø. Hva syns du har vært mest utfordrende ved å skulle være i denne bransjen, samtidig som du skal leve opp til dine egne verdier og idealer?
- Før jeg tok valget om å kun jobbe med kunder som prioriterer bærekraft, kunne jeg kjenne på at jeg synes det var utfordrende å være en slags levende reklameplakat for noen av merkene som bidrar til overproduksjon og som har tvilsomme næringskjeder med tanke på blant annet menneskerettigheter. Det var også utfordrende å føle at jeg oppfordret til overforbruk, fordi det er så mange kjeder idag som har dette som bærebjelke i sin businessmodell, og fordi det også hører til jobben at man deler nye trender på instagram veldig ofte.
- Hvordan jobber du for å se forskjell på brands som er genuint opptatt av bærekraft, og de som driver med grønnvasking?
- Ettersom at grønnvasking er når et selskap fremhever små bærekraftige mål eller enkelttiltak i markedsføringen sin, uten at de faktisk gjør noe som nytter, så bruker litt tid på å undersøke merkene nærmere. Finner jeg ikke tilstrekkelig eller konkret informasjon, tenker jeg at det er stor sannsynlighet for at de grønnvasker. Derfor går jeg grundig til verks og stiller alle potensielle kunder de samme spørsmålene. Jeg har utviklet en sjekkliste som tar for seg arbeidsforhold, åpenhet, materialer, sertifiseringer og målsetninger. Målet er ikke at kunder skal være perfekte nå, men at de skal være åpne og villige til å gi svar. Jeg har veldig tro på at åpenhet er et av våre viktigste verktøy akkurat nå, så det har blitt det jeg vektlegger mest. Jeg tror dette vil utvikle seg ettersom at motebransjen tar større grep, og ser på sjekklista mi som noe i endring, også når jeg selv lærer mer. Det er en spennende prosess, som har lært meg ufattelig mye. Spesielt om hvor vanskelig det faktisk er å finne ut informasjon om hele næringskjeden til klesmerker og selskaper! Jeg deler også mine beste til til å lære seg å gjenkjenne grønnvasking i boka mi!
- Hvilke valg tar du for å forsøke å påvirke menneskene rundt deg, og menneskene som følger deg, til å bli mer bevisst på bærekraft?
- Jeg tror det å snakke høyt om bærekraft og ting vi lærer, er veldig viktig for å påvirke flere til å bli mer bevisst. Jeg liker å dele informasjon som jeg tror kan motivere til endring, og har veldig tro på at det er viktig å forenkle kompliserte fakta så godt vi kan! Jeg er også veldig opptatt av å gjøre det hele til noe positivt også, og ikke bare fokusere på dommedagstematikk og triste konsekvenser av klimakrisen. Vi lever i en veldig spesiell tid, og det er viktig å fokusere på det positive i tillegg til det negative! Derfor prøver jeg å vise hvor berikende det er å bli mer bærekraftig bevisst, og hvor godt det kan gjøre oss selv å leve mer bærekraftig i hverdagen. Blant annet har jeg fått det mye bedre selv etter at jeg ble mer bevisst, og det er noe jeg håper andre vil oppdage, og som vil få mer fokus fremover! Vi har alle så mye å vinne på å leve litt mer klimavennlig!
- Har du noen tips til leseren som ønsker å bli mer bevisst, men som ikke vet hvor man skal begynne?
- Først av alt, det er skikkelig spennende å lære mer, og det er masse godt innhold en kan fordype seg i der ute! Vi er alle ulike, så jeg tror det er viktig å starte et sted som er riktig for deg. Er du mer glad i å lytte til en podcast, enn å lese en bok, så gjør du det. Liker du å lære gjennom å se en film, så gjør du det! På sosiale medier er det også mange gode kontoer, som formidler med humor og positivitet. Personlig har jeg jo prøvd å skrive en bok som skal møte deg der du er nå, og som gir deg litt mer enn tittelen på boka tilsier. Jeg tør påstå at den er en bok som kan gjøre deg mer bevisst, og jeg har samlet alt som har lært og motivert meg selv til å bli mer bevisst. Den kan fungere som en slags startpakke til en verden i endring, i tillegg til at jeg tipser om videre lesing (og lytting)! Youtube er også ypperlig for korte snutter, og de siste ukene har jeg fått for vane å søke opp noe jeg er nysgjerrig på i lunsjen, også ser jeg noe nytt og spennende hver dag når jeg spiser!
Mitt klimaregnskap
Det er mulig å leve bærekraftig. Men hva skal til? Kan du spise kjøtt, handle nye klær eller fly til Syden? Anja Bakken Riise ville finne ut hva det vil si å leve miljøvennlig, og ga seg selv et klimabudsjett. Hennes erfaringer er både inspirerende og tankevekkende.
Kort om boken
Det er mulig å leve bærekraftig. Men hva skal til? Kan du spise kjøtt, handle nye klær eller fly til Syden? En gjennomsnittlig nordmann slipper ut 11 tonn CO2 i året. For å nå klimamålene i Parisavtalen må hver og en av oss slippe ut mindre enn 2,5 tonn CO2 innen 2030. Hvordan klarer vi det? Anja Bakken Riise ville finne ut hva det vil si å leve miljøvennlig, og ga seg selv et klimabudsjett. I et halvt år førte hun regnskap over hva hun spiste, hva hun handlet og hvor mye hun reiste - og regnet om alt til CO2-utslipp. Hennes erfaringer er både inspirerende og tankevekkende. I boka får du vite de viktigste tingene du selv kan gjøre for å leve miljøvennlig, og hvordan vi må endre politikken som skaper overforbruk og klimakrise.
Les mer om boken herDen store klimaguiden
Boka som hjelper deg å regne ut klimaavtrykket av hverdagen din - og viser deg hvilke valg som virkelig nytter. Er det egentlig klimavennlig med elbil? Hvor ille er den flyturen til New York i den store sammenhengen? Og hva er klimaeffekten av å vente et år med å kjøpe ny mobil? Nå trenger du ikke å lure lenger: Den store klimaguiden har svaret.
Kort om boken
Med massevis av informasjon, instruktive og lettfattelige illustrasjoner og svar på nesten tusen små og store klimaregnestykker, gir denne boka deg all kunnskapen du trenger for å ta gode klimavalg. Ingen kan redde klimaet alene: Skal vi løse klimakrisen, kreves kollektive tiltak og strukturelle endringer. Men alle kan gjøre en forskjell. Alle som ønsker å leve mer klimavennlig, sender viktige signaler til politikere, næringsliv og omgivelsene rundt seg. Likevel er det lett å bli forvirret i møte med stadig nye råd og tips i forskjellige retninger. Hva er det som egentlig nytter? Det gir Den store klimaguiden svar på. I boka har forfatter Thomas Horne samlet oppdatert informasjon om hvordan livene våre påvirker klimaet, enten vi snakker om bolig og hytte, transport og feriereiser, eller klær og kosthold. Gjennom tekst, tabeller og illustrasjoner får du hjelp til å forstå effekten av de forskjellige hverdagsvalgene dine. Du vil kunne regne på eget klimaavtrykk og sammenlikne ulike tiltak og grep. Og du vil få massevis av klimasmarte tips og viktig informasjon underveis. Den store klimaguiden er en bok mange har ventet på: En nyttig og lærerik veiviser til en mer klimavennlig hverdag.
Les mer om boken herDet store bildet
Dette er historien om bygdejenta som ble milliardærfrue, om legen som ble dødssyk og kampen hennes for å redde verden, samtidig som hun prøver å redde seg selv. I 2014 ble Gunhild Stordalen diagnostisert med den uhelbredelige sykdommen systemisk sklerodermi. Frem til da trodde hun at hun hadde et helt liv på å gjøre en forskjell, nå hadde hun i verste fall bare et par år igjen å leve. Dette er den personlige fortellingen om Gunhilds kamp, men først og fremst er det en hyllest til livet. Og kjærligheten.
Verden på vippepunktet – hvor ille kan det bli?
Står vi foran et vippepunkt i dag? Vil vi klare å snu utviklingen tidsnok til å avverge de verste scenariene? Denne boka er en kraftfull appell om at vi må gjøre mer - og at vi må gjøre det raskere.
Kort om boken
For 70 000 år siden fantes det en art, bestående av spredte bestander på noen hundre individer, som stort sett levde fredelig i et hjørne av Afrika. I dag teller arten 9 milliarder, og er i ferd med å forandre planeten fundamentalt. Arten det er snakk om er oss. Det vi gjør mot jorda registreres på en geologisk tidsskala, over hundretusenvis av år. Så omfattende er utslippene av klimagasser og reduksjonen av naturmangfoldet vi har stått for i løpet av et ørlite øyeblikk i klodens lange historie. Dag O. Hessen tar derfor bladet fra munnen. Med utgangspunkt i forskning, ikke skremselspropaganda, viser han hvordan det står til med natur og klima - og hvor ille det kan gå. Det store risikomomentet er ulike tilbakekoblingsmekanismer som medfører at forandringene kan forsterkes. Samtidig er også den menneskelige kulturen i konstant endring. Kanskje står vi også her foran et vippepunkt i dag? Vil vi klare å snu utviklingen tidsnok til å avverge de verste scenariene? Denne boka er en kraftfull appell om at vi må gjøre mer - og at vi må gjøre det raskere.
Les mer om boken her