Fascineres av det trivielle
Hun har skrevet om familiekonflikter, utroskap, morsrollen og barn, og er kjent for å bruke detaljer og trivialiteter for å si noe dypt menneskelig. Selv kan Trude bli euforisk over hvor stor meningstyngde det faktisk er i våre hverdagslige, trivielle handlinger. Hvis hun er i det rette humøret, kan en tur på butikken være nok til å gjøre den prisbelønte forfatteren begeistret. For midt mellom hyllene med leverpostei, ost og dopapir skjuler det seg noe alminnelig og dypt menneskelig.
– Det er en poetikk i det at jeg vil holde personene mine innenfor det alminnelige og normale, selv om jeg liker å presse dem mot grensene uten å la dem slippe utenfor. Da blir de mindre interessante, sier Trude.
Trude Marstein er forfatter og oversetter. Hun har studert pedagogikk, psykologi og litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo og har gått på forfatterstudiet i Bø. I 1998 fikk Trude Marstein Tarjei Vesaas' debutantpris for prosasamlingen Sterk sult, plutselig kvalme. Senere har hun utgitt romaner, essays og en barnebok, og hun har mottatt flere priser for sitt forfatterskap. For romanen Så mye hadde jeg (2018) ble hun nominert til blant annet Kritikerprisen, Brageprisen, Bokhandlerprisen, Ungdommens kritikerpris og P2-lytternes romanpris
Aktuell med romanen Egne barn.
Egne barn
Nådelaus og suveren
Terningkast 5 , Adressa
I sin beste, modigste og tristeste bok til nå er Trude Marstein på vei mot et eget nivå i norsk samtidslitteratur.
Prebel Jordal., Aftenposten
Det er fire år siden hennes forrige roman Så mye hadde jeg begeistret både anmelderne og publikum. Det rant inn med nominasjoner til Kritikerprisen, Brageprisen, Bokhandlerprisen, Ungdommens kritikerpris og P2-lytternes romanpris. Men selv om det ble snakket om «et kommersielt gjennombrudd» og at romanen var en av de «mest tilgjengelige» av alle hennes bøker er ikke Trude opptatt av noe publikumsfrieri med det hun skriver. – Jeg vil at folk skal like bøkene mine, men jeg vil ikke skrive for å få så mange lesere som mulig. Jeg vil ikke lure eller forføre leseren. Jeg vil at alt skal være ekte – det høres veldig pompøst og naivt ut, men jeg vil at det skal være en virkelighetsfølelse og at det ikke skal være noe tull. Jeg vil skrive frem mennesker som kunne ha levd i det virkelige liv, sier hun.
Nå er forfatteren aktuell med romanen Egne barn som handler om forlagskonsulenten Anja som tilbringer ei dugnadshelg i Sverige sammen med eksmannen Ivar, de nye samboerne deres og de to barna. Anjas datter fra et tidligere forhold dukker også uventet opp sammen med psykologistudenten Adrian. Mellom alle dugnadsoppgavene og vindrikkingen tenker Anja tilbake til livet med eksmennene. Var det egentlig Ivars feil at hun aldri ble ferdig med romanen sin? Og hvorfor er datteren er så sint på henne?
Når hun skriver bruker Trude alt hun har opplevd, følt, tenkt og sett av både sitt eget, men også andres liv, men hun unngår å bli for konkret. – Jeg vil ha den nødvendige distansen og jeg vil ikke trekke andre mennesker inn i romanene mine uten at de har bedt om det. Jeg må gjøre det om til noe som ikke tilhører meg. Ikke bare for å få det vekk fra meg, men for at det skal bli litteratur, rett og slett, sier hun og legger til at hun bruker erfaringen som mor og aleineforelder for alt det er verdt. – Men det må bli Anjas følelser og ikke mine, så jeg må blande dem og gjøre dem ugjenkjennelige for meg selv.
Trude er oppvokst i Tønsberg, men bor nå i et rødt trehus på Kampen sammen med sønnene på åtte og atten år. Eldstemann på 20 har akkurat flyttet ut. Hun har to samlivsbrudd bak seg og har mesteparten av livet bodd aleine med barn annenhver uke. Hun har det fint med det, men sier hun likevel kan misunne dem som lever i de gode forholdene og som har gjort det hele livet. Trude sier at hun savner å kunne dele gleder, sorger og bekymringer når det gjelder barna. – Jeg føler meg ganske aleine som mor, selv om fedrene er fullt til stede for barna sine.
Trude mener at mye handler om å tåle hverandre. Å tåle alt som ikke stemmer helt overens med hvordan en selv er. Tåle nyanseforskjeller i meninger og handlinger hos en partner og enda viktigere; å tåle at barna er annerledes enn seg selv. – Det er noe jeg som mor har måttet være bevisst på, sier hun og legger til at det er viktig å finne en balanse i parforholdet: man skal tåle den andre, men det går en grense der og den grensen er for mange vanskelig å orientere seg i. – Spørsmålet er om Anja har tålt for mye av Ivar, sier hun.
– Jeg har tenkt på at jeg snart burde vokse fra meg å skrive om parforholdet. I forrige roman så jeg på mange ulike relasjoner, men så ble den lest som om den handlet mest om parrelasjoner likevel.
Med den siste boken har hun begynt å interessere seg mer for morsrollen litterært. – Jeg har skrevet om morsrollen med litt for stor distanse før. Etter den andre boken sa jeg at jeg ikke kunne ha skrevet denne boken om jeg selv hadde barn, men det er feil. Det hadde vært en mye bedre bok om jeg hadde skrevet den etter at jeg selv fikk barn, for den manglet en varme som man ikke kommer unna uansett hvor dårlig og utilstrekkelig og selvsentrert mor man er. En varme og en angst for å gjøre feil og for å ødelegge eller miste barna.
Trude angrer på at hun ikke har skrevet ned mer av det barna sier og gjør slik at hun kunne ha brukt det i bøkene sine, ufarlige ting, vel å merke. Nå har hun glemt det meste. – Jeg er ikke redd for å krenke barna mine ved å skrive om dem, for jeg tror ikke jeg står i noen fare for å gjøre det. Hvis jeg følte at det var på grensen, så ville jeg ha spurt barna om det var greit.
Anjas ære som mor står på spill i romanen. På torpet lever hun tett på den nye stemoren og bonusmoren til barna. Samtidig som hun etterstreber en balanse med at hun ikke skal ofre seg for mye for barna. Hun skal ha sin egen identitet og sitt eget liv og sine egne greier. – Det er mange krav til den perfekte mor, sier Trude. – De fleste fedre er mye mer til stede enn de var før og er langt på vei likestilt med moren, men det er som om vi fremdeles lar oss imponere over det. At vi synes det er flott, mens det i aller høyeste grad tas som en selvfølge av alle mødre, sier Trude. I hennes forrige roman var jeg-personen en dårlig mor som var lite til stede, mens faren var mer solid. – Hadde det vært omvendte kjønn der, ville det på en måte vært greit. Men man blir mer sint på en utilstrekkelig mor.
Trude tror at hennes egne barn har nytt godt av å ha en mor som kunne levere seint og hente tidlig i barnehagen. – Jeg har av og til tenkt at jeg kunne ha vært mer genuint interessert i det barna mine interesserer seg for. Jeg har nok ikke vært en sånn mor som har sittet på gulvet og lekt med barna mine, men jeg tror at de opplever meg som en trygg mor, sier hun og legger til at hun nok har sett mange flere fotballkamper enn det hun har hatt lyst til å se.
Fra romanen Egne barn:
Rett etter at vi har passert Töcksfors, forteller Pål at han hadde en hamster da han var barn, og at den døde på en fæl måte. Håret hans er grått i tinningene, han holder bare én hånd på rattet. Et skilt langs veien varsler om billig kjøtt og tobakk, like etter et mindre skilt på en stolpe om färskpotatis og jordgubbar til salgs. En traktor glir langsomt over et jorde.
Vi sov i Påls leilighet på Malerhaugen i natt. Vi hadde stilt klokka på sju, våknet og tok etter hverandre og lå sammen søvnig, ufullført, før vi sto opp, drakk kaffe og spiste ristet brød med smør og appelsinmarmelade.
Appelsinmarmelade har kommet inn i livet mitt. Appelsinmarmelade og mønstrete servietter, og surøl og true crime-serier. Så kjørte vi, det var nesten ikke trafikk ut av Oslo, hver møtende bil gnistret i morgensola. Nå er klokka ti over halv ti.
«Det vil jeg uten å overdrive kategorisere som et av barndomstraumene mine», sier Pål. «Å drepe en man elsker. Men uaktsomt, da.»
«Men kan man faktisk elske en hamster?» sier jeg.
«Å ja», sier Pål. Han smiler. «Å ja. Det kan jeg forsikre deg om. De lever kort, så man har ikke så god tid på seg.» Han snur seg og ser på meg. «Man må elske fort og intenst.»
Så mye hadde jeg
Monika er 13 år og vet at alt hun opplever, en gang skal tilhøre en annen tid. Hun er 27 år og elskerinnen til en eldre professor. Hun er 37 år og bor sammen med Geir, de har fått Maiken, som suger rytmisk på smokken og har en stripe bar hud i bakhodet. Hun er 46 år, har et uthus fullt av kranglevorne høner og tenker at livet består av håpløse forsøk på sammenføyninger. Hun er 52 år og møter morens ansikt i speilet over grønnsaksdisken i dagligvarebutikken.
Så mye hadde jeg er en roman om den aldri hvilende lengselen etter et liv rikt på tilhørighet, lidenskap og mening – men også om følelsen av at alt glipper, at ingenting kan holdes fast, at man kanskje verken vil eller klarer å høre sammen med noen.
Sterk, ubehagelig og velskrevet roman om frihet og ansvar fra en av norsk litteraturs beste samtidsforfattere.
Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG