Hopp til hovedinnholdet

Lærerstudenten i møtet mellom teori og praksis

  • Pocket

  • 2014

  • Norsk, Bokmål

Hvordan opplever lærerstudentene selv møtet mellom teori og praksis i lærerutdanninga?
Lærerstudentene utvikler og tilegner seg ulike typer kunnskap: forskningsbasert kunnskap, praksisfeltets erfaringskunnskap og kunnskap basert på egne erfaringer. Aktiviteter på to læringsarenaer skal gjensidig utfordre, støtte, styrke og utdype hverandre.
- Hvordan skal samspillet mellom teori og praksis være, skal teorien belyse praksis, eller er det omvendt?
- Hvordan opplever lærerstudentene prosessene de tar del i?
- Hva vil det egentlig si å reflektere over egne erfaringer?
- Hva fremmer lærerstudentenes læring?
Dette er noen av spørsmålene som blir diskutert og belyst i boka. Målet er å bidra til økt kunnskap om hvordan lærerstudentene tar ansvar for egen læringsprosess. Leseren får innblikk i lærerstudentenes egne tanker og tilnærmingsmåter på veien mot en profesjonell lærerrolle.
Boka er først og fremst skrevet for lærerutdannere på begge læringsarenaer: praksislærere, rektorer og andre ansatte i praksisskoler, og faglærere. Spesielt nyttig vil boka være for lærere som skal utdanne seg til praksislærere. Lærerstudentene selv vil også ha stor nytte av boka.
Både Vivi Nilssen og Torunn Klemp er førsteamanuenser i pedagogikk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning.

Kan bestilles til 147 butikker

På nettlager (sendes innen 1-2 virkedager)

  • Bytt i alle våre butikker
  • Klikk og hent

Oppdag mer