Tjenestedesign i det offentlige - fra ide til praksis - den besværlige veien
Av Turid Moldenæs (red), Hilde Marie Pettersen (red), Kjell Arne Røvik (red)
Pocket
2024
Flerspråklig
Norsk, Bokmål
Svensk
Engelsk
Tjenestedesign er et verktøy som brukes på stadig flere områder i offentlig sektor, for å skape innovative løsninger på komplekse samfunnsutfordringer. Målet er å utvikle tjenester som er mest mulig brukervennlige og imøtekommer borgernes faktiske behov. Metodene og tilnærmingene som benyttes, er hentet fra ulike designretninger, som grafisk design, interaksjonsdesign, og forretningsdesign. I denne antologien utforskes tjenestedesign som en moderne organisasjonsidé. Den tilbyr grundige og kritiske analyser av disiplinens utbredelse og virkning i ulike deler av norsk offentlig sektor. Brukersentrering, samskaping og innovative løsninger er sentrale begreper. Bidragsyterne har et pragmatisk perspektiv, og balanserer mellom å se på tjenestedesign som et effektivt verktøy og som et symbol på innovasjon. Boken gir også et innblikk i disiplinens status i Sverige og Danmark, og stiller spørsmål ved om tjenestedesign virkelig er nøkkelen til å løse offentlig sektors sammensatte utfordringer, eller om det snarere er et symbolsk verktøy som speiler vår tid. TJENESTEDESIGN I DET OFFENTLIGE retter seg mot alle som er interessert i innovasjon, brukersentrering, offentlig sektor og designtenkning. Turid Moldenæs er professor i organisasjon og ledelse, Hilde Marie Pettersen er førsteamanuensis i organisasjon og ledelse og Kjell Arne Røvik er professor i statsvitenskap, alle ved UiT Norges arktiske universitet.
Ikke tilgjengelig for Klikk&Hent
Forhåndsbestill
Forventes i salg 12.11.2024.
- Bytt i alle våre butikker
- Klikk og hent