En verden av muligheter - fagområdene i barnehagen
Av Mari Pettersvold (red), Thomas Moser (red)
Pocket
2008
Norsk, Bokmål
«En verden av muligheter. Fagområder i barnehagen» baserer seg på den nye rammeplanen fra 2006 og er en videreføring av boka «Ny rammeplan -ny barnehagepedagogikk?». Det reflekteres over fagområdenes fremstilling i rammeplanen i et faglig og fagdidaktisk perspektiv.
Forfatterne tar tar opp rammeplanens syv fagområder på grunnlag av erfaringer fra konkrete samarbeidsprosjekter. Boka bidrar til en bedre forståelse av hensikten med og innholdet i hvert av fagområdene og kan på den måten styrke barnehagenes pedagogiske praksis.
Ut over en fokusering på det enkelte fagområdet skal grunnleggende aspekter ved fag og faglighet i barnehagen belyses gjennom ytterligere tre bidrag som berører overordnete spørsmål: Hva vil det egentlig si å ha, eller å utsette barn for, fagområder i barnehagen? Er et større fokus på fag og læring noe som kommer i tillegg til det tradisjonelle innholdet i norsk barnehage, eller går det på bekostning av noe annet? Hvilke konsekvenser har en profilering av fagligheten med hensyn til annet grunnleggende innhold som lek og omsorg i barnehagen? I bokas prolog og epilog reflekteres det også over hva et økt fokus på fag og læring kan bety for barns liv i barnehagen.
Bidragene i boka er skrevet av ti medarbeidere ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold, sammen med syv førskolelærere med sitt daglige virke i barnehager.
Boka er skrevet for personalet i barnehagen og førskolestudenter i grunn- og videreutdanning.
Forfatterne tar tar opp rammeplanens syv fagområder på grunnlag av erfaringer fra konkrete samarbeidsprosjekter. Boka bidrar til en bedre forståelse av hensikten med og innholdet i hvert av fagområdene og kan på den måten styrke barnehagenes pedagogiske praksis.
Ut over en fokusering på det enkelte fagområdet skal grunnleggende aspekter ved fag og faglighet i barnehagen belyses gjennom ytterligere tre bidrag som berører overordnete spørsmål: Hva vil det egentlig si å ha, eller å utsette barn for, fagområder i barnehagen? Er et større fokus på fag og læring noe som kommer i tillegg til det tradisjonelle innholdet i norsk barnehage, eller går det på bekostning av noe annet? Hvilke konsekvenser har en profilering av fagligheten med hensyn til annet grunnleggende innhold som lek og omsorg i barnehagen? I bokas prolog og epilog reflekteres det også over hva et økt fokus på fag og læring kan bety for barns liv i barnehagen.
Bidragene i boka er skrevet av ti medarbeidere ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold, sammen med syv førskolelærere med sitt daglige virke i barnehager.
Boka er skrevet for personalet i barnehagen og førskolestudenter i grunn- og videreutdanning.
Tilgjengelig i 1 butikk
På nettlager. Sendes innen 1-2 virkedager
- Bytt i alle våre butikker
- Klikk og hent