Sett, hørt og forstått? - om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner
Av Catrine Torbjørnsen Halås (red), Cecilie Høj Anvik (red), Reidun Follesø (red)
Pocket
2016
Norsk, Nynorsk
Norsk, Bokmål
Ungdomstiden kan være spennende, leken og utforskende, men den kan også være en særlig risikabel periode. Denne boka er opptatt av unge i sårbare livssituasjoner. Sårbarheten kan blant annet utløses av ensomhet, mobbing, eller omsorgssvikt, og kan gi seg utslag i sosial angst, isolasjon, nedstemthet, depresjon eller rus.
«Dette er en lettlest og engasjerende bok som gir gode beskrivelser av ungdoms erfaringer, og som sier noe om hvordan fagfolk kan gjøre en enda bedre jobb. (...) et friskt pust i en hverdag som fortsatt er alt for preget av silotenkning og målbare størrelser.»
Rikke Raknes, forebygging.no
I denne boka drøfter forfatterne møter med hjelpeapparatet med de unges stemmer som perspektiv. Her er den profesjonelle yrkesutøvelsen ramme for møtene. Boka tematiserer blant annet hvordan skole, helsevesen, NAV og barnevern alle er arenaer der møter med unge som trenger bistand og støtte jevnlig finner sted. Unge i sårbare overganger og livssituasjoner trenger gode fagfolk, gode enkelttjenester og tjenester som samhandler.
Et gjennomgående tema er unges fortellinger om møter med mennesker og system, og formidler følgende fire nøkkelbudskap i arbeidet med unge i sårbare situasjoner: Se meg, hør meg, gjør noe og skap vendepunkt.
Boka er skrevet med tanke på et bredt felt. Skole, barnevern, NAV og helsetjenester er noen av de etatene som har spesielle mandat og oppgaver overfor unge. Sentrale profesjoner er lærere, barnevernspedagoger, helsesøstre og andre sykepleiere, sosialarbeidere, politi, psykologer og leger. Boka er også skrevet for studenter som skal arbeide i dette brede ungdomsfeltet på sikt.
«Dette er en lettlest og engasjerende bok som gir gode beskrivelser av ungdoms erfaringer, og som sier noe om hvordan fagfolk kan gjøre en enda bedre jobb. (...) et friskt pust i en hverdag som fortsatt er alt for preget av silotenkning og målbare størrelser.»
Rikke Raknes, forebygging.no
I denne boka drøfter forfatterne møter med hjelpeapparatet med de unges stemmer som perspektiv. Her er den profesjonelle yrkesutøvelsen ramme for møtene. Boka tematiserer blant annet hvordan skole, helsevesen, NAV og barnevern alle er arenaer der møter med unge som trenger bistand og støtte jevnlig finner sted. Unge i sårbare overganger og livssituasjoner trenger gode fagfolk, gode enkelttjenester og tjenester som samhandler.
Et gjennomgående tema er unges fortellinger om møter med mennesker og system, og formidler følgende fire nøkkelbudskap i arbeidet med unge i sårbare situasjoner: Se meg, hør meg, gjør noe og skap vendepunkt.
Boka er skrevet med tanke på et bredt felt. Skole, barnevern, NAV og helsetjenester er noen av de etatene som har spesielle mandat og oppgaver overfor unge. Sentrale profesjoner er lærere, barnevernspedagoger, helsesøstre og andre sykepleiere, sosialarbeidere, politi, psykologer og leger. Boka er også skrevet for studenter som skal arbeide i dette brede ungdomsfeltet på sikt.
Tilgjengelig i 2 butikker
På nettlager. Sendes innen 1-2 virkedager
- Bytt i alle våre butikker
- Klikk og hent