Hopp til hovedinnholdet

Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen

  • Pocket

  • 2025

  • Norsk, Bokmål

Lærerstudenter er i masterløp som skal ende i en masteroppgave, og oppgaven bør ta utgangspunkt i problemstillinger knyttet til praksis i skolen. I boken gis det flere praktiske tips om hvordan en masteroppgave bør se ut, hva som bør være innholdet og hvordan oppgaven kan struktureres. Oppmerksomheten rettes også mot hvordan forskeren kan ivareta etiske prinsipper i forskningen.

Boken beskriver skolen som forskningsfelt, og ulike måter å gjennomføre forskning i dette feltet. Ulike forskningsdesign presenteres, og egne kapitler for kvalitativ og kvantitativ metode beskriver inngående hvordan data kan samles inn og analyseres. Et eget kapittel tar opp hvordan forskeren kan kvalitetssikre forskningen.

Leseren får en grundig innføring i hva forskning er, i grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper og tilnærminger, og i hvordan problemstillinger danner retning og ramme for forskning i skolen.

Nytt i denne andre utgaven er en innføring i gjennomføring av litteraturstudier, samt en oppdatering av etiske prinsipper og retningslinjer for forskning i tråd med nye lover og forskrifter. Boken er også gjennomgående oppdatert med nye eksempler fra forskning i skolen.

Boka henvender seg til lærerstudenter og lærerutdannere/forskere, men den kan også være aktuell for studenter og forskere innenfor andre fagfelt.

    Ikke tilgjengelig for Klikk&Hent

    Forhåndsbestill

    Forventes i salg 02.06.2025

    • Bytt i alle våre butikker
    • Klikk og hent

    Oppdag mer