Skolens betydning
Av Dag Roness (red), Ingrid Helleve (red), Marit Ulvik (red)
Pocket
2020
Norsk, Bokmål
På skolen skal elever tilegne seg fagkunnskap, utvikle seg som mennesker og utrustes for en fremtid ingen kjenner. Det innebærer å måtte tilegne seg ny kunnskap i ulike former. Denne fagfellevurderte antologien slår et slag for lærelyst og for det å skape interesse for læring. Budskapet er rettet mot lærerstudenter og alle som arbeider innenfor utdanningssystemet, også beslutningstakere. I en tid da økonomisk vekst er en sentral drivkraft i skoleutvikling, gir boken stemme til elever, lærere og lærerutdannere som er opptatt av at skolen skal fremme menneskelig vekst og humanistiske verdier uten at dette skal ses som middel for noe annet. Elever går på skole i mange og viktige år. Skolen må derfor også ha betydning i deres liv her og nå. Den må derfor gi rom for mangfold og for læring som appellerer til hele mennesket, ikke bare til det kognitive og det som kan måles. For å takle en ukjent fremtid er det ikke nok å kunne reprodusere tidligere kunnskap eller å gjøre som en blir fortalt. Da trengs selvstendig tenkende individer med kreativitet og forestillingsevne. Dette er viktige forutsetninger for å videreføre og utvikle demokratiet og for å utdanne til medborgerskap. Høyoppløst bilde Bla-i-bok Marit Ulvik er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Hun har bakgrunn som lærer i grunnskolen, men har nå gjennom mange år undervist innenfor lærerutdanningen. Forskningsinteressene hennes er knyttet til danning og profesjonell utvikling. Dette inkluderer blant annet forskning på lærerutdanning, lærerutdannere, nye lærere og veiledning. I tillegg har Ulvik vært opptatt av undervisningens estetiske dimensjon og har i den sammenheng utforsket læreres og elevers perspektiv på skolen. Ingrid Helleve er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Helleve har lang fartstid som grunnskolelærer på alle trinn. Gjennom en 10-årsperiode var hun rektor på to grunnskoler før hun ble ansatt som lærerutdanner ved UiB. Hennes forskningsfokus er rettet mot læreres utfordringer og muligheter gjennom digitalisering av skolen og profesjonell utvikling for lærere og lærerutdannere. Helleve har også forsket på interkuturell pedagogikk og vurdering. Dag Roness er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Han har mange års erfaring med undervisning i pedagogikk og i forskningsmetode, både på bachelor- og masternivå og i ulike lærerutdanningsprogrammer. Hans forskningsinteresser er knyttet til motivasjon for å bli lærer og til profesjonell utvikling. I dette arbeidet har han forsket på og med lærere og lærerstudenter. Han har også engasjert seg og forsket på elevers lærelyst og motivasjon.
Tilgjengelig i 1 butikk
På nettlager. Sendes innen 1-2 virkedager.
- Bytt i alle våre butikker
- Klikk og hent