Hopp til hovedinnholdet

Stø kurs - norske elevers kompetanse i naturfag, matematikk og lesing i PISA 2015

Av Fredrik Jensen (red), Marit Kjærnsli (red)
  • Pocket

  • 2016

  • Norsk, Bokmål

PISA (Programme for International Student Assessment) er en internasjonal undersøkelse av 15-åringers kompetanser i noen sentrale fagområder - lesing, matematikk og naturfag. Naturfag er hovedområde i PISA 2015. Undersøkelsen gjennomføres hvert tredje år. I PISA 2015 er hele undersøkelsen for første gang gjennomført digitalt. Det har blant annet gitt mulighet for å ha med nye typer oppgaver, for eksempel interaktive simuleringsoppgaver i naturfag.
Denne rapporten presenterer resultater fra den sjette gjennomføringen av PISA-undersøkelsen. Noen sentrale spørsmål som blir undersøkt, er:
- Hvordan har norske elevers kompetanser i lesing, matematikk og naturfag endret seg over tid?
- I hvilken grad er norske elever i stand til å bruke kunnskap i ulike kontekster?
- Hvordan er norske resultater sammenliknet med resultater i de andre nordiske landene?
- Hvilke holdninger har norske elever til naturfag, og hvordan oppfatter de undervisningen i naturfag?
- Hvordan opplever norske elever læringsmiljøet i skolen?
Marit Kjærnsli og Fredrik Jensen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo er redaktører for boka. Øvrige bidragsytere er Tove S. Frønes, Ove Edvard Hatlevik, Guri A. Nortvedt, Andreas Pettersen og Anubha Rohatgi, alle ved ILS.

    Ikke tilgjengelig for Klikk&Hent

    På nettlager. Produseres på bestilling. 2-3 uker leveringstid

    • Bytt i alle våre butikker
    • Klikk og hent

    Oppdag mer