Hopp til hovedinnholdet

Kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring - om forbedring av opplæringen for barn og unge med særskilte behov

Av Jorun Buli-Holmberg (red), Sven Nilsen (red)
  • Pocket

  • 2010

  • Norsk, Bokmål

Boka setter fokus på sentrale utfordringer i tilpasset opplæring og spesialundervisning, knyttet til viktige samspillsfaktorer innenfor feltet.
Boka tar utgangspunkt i prinsippet om tilpasset opplæring og belyser samspillet med spesialundervisning. Innledningsvis behandles forholdet mellom barns oppvekst og deres læring og utvikling i skolen. Boka belyser samspillet mellom nasjonale læreplaner og individuelle forutsetninger som grunnlag for kvalitetsutvikling. Den behandler elevsamtalen og dens betydning for tilpasset opplæring.
Forfatterne framhever at kvalitetsutvikling dreier seg om å utvikle systemer som legger til rette for individets læring og utvikling, og andre sentrale temaer er organisasjonsteori som ledd i skoleutvikling, praksisnær etter- og videreutdanning, bevisstgjøring av læreres tause kunnskap i spesialpedagogisk profesjonsutdanning og samspillet mellom forskere og praktikere i kvalitetsutvikling av opplæringen. Boka belyser også samspillet mellom teori, forskning og praksis. Til slutt pekes det på viktige utfordringer i arbeidet med kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring og spesialundervisning.
Boka henvender seg til studenter i pedagogikk, spesialpedagogikk og lærerutdanning, ansatte i skoleverket, foreldre og skolepolitikere.
Boka er redigert av Jorun Buli-Holmberg og Sven Nilsen. Øvrige bidragsytere er Edvard Befring, Halvor Bjørnsrud, Per Dalin, Jarle Sjøvoll, Kjell Skogen og Reidun Tangen.

Kan bestilles til 145 butikker

På nettlager (sendes innen 1-2 virkedager)

  • Bytt i alle våre butikker
  • Klikk og hent

Oppdag mer