Å analysere og endre praksis - teorien om praksisarkitekturer
Av Jessica Aspfors (red), Rachel Jakhelln (red), Ela Sjølie (red)
Pocket
2021
Norsk, Bokmål
Det finnes mange teorier om og for praksis. Praksisteorier og hva teoretisering av praksis innebærer har likevel hatt liten plass så langt i lærerutdanningene, hvor det kanskje har vært mest fokus på gapet mellom teori og praksis og behovet for å bygge bro mellom de to.
Denne boken handler om teorien om praksisarkitekturer. En teori som legger til rette for å kunne innta et helhetlig perspektiv til hva som faktisk skjer og hva som former og begrenser en praksis.
Teorien om praksisarkitektur er et verdifullt redskap for å analysere, utvikle og teoretisere, og ser på praksis som sosialt fremfor noe som tilhører eller gjøres av den enkelte. Den kan også fungere på flere nivåer, fra å være et enkelt redskap for å analysere observasjoner i et klasserom og i en skoles organisasjon, til å gjøre dypere analyser av ulike praksiser i det samfunnet og den globale og historiske utviklingen (eller virkeligheten) skolen er en del av.
Boken består av 13 vitenskapelige kapitler som samlet gir et godt grunnlag for å analysere og teoretisere praksis. Primærmålgruppen er studenter i ulike lærerutdanninger på masternivå. I tillegg er boken aktuell for lærere og forskere med interesse for feltet.
Denne boken handler om teorien om praksisarkitekturer. En teori som legger til rette for å kunne innta et helhetlig perspektiv til hva som faktisk skjer og hva som former og begrenser en praksis.
Teorien om praksisarkitektur er et verdifullt redskap for å analysere, utvikle og teoretisere, og ser på praksis som sosialt fremfor noe som tilhører eller gjøres av den enkelte. Den kan også fungere på flere nivåer, fra å være et enkelt redskap for å analysere observasjoner i et klasserom og i en skoles organisasjon, til å gjøre dypere analyser av ulike praksiser i det samfunnet og den globale og historiske utviklingen (eller virkeligheten) skolen er en del av.
Boken består av 13 vitenskapelige kapitler som samlet gir et godt grunnlag for å analysere og teoretisere praksis. Primærmålgruppen er studenter i ulike lærerutdanninger på masternivå. I tillegg er boken aktuell for lærere og forskere med interesse for feltet.
Kan bestilles til 147 butikker
På nettlager. Sendes innen 1-2 virkedager
- Bytt i alle våre butikker
- Klikk og hent