Arbeid med overganger i barnehagen - å skape sammenheng for og med barn
Av Hilde Dehnæs Hogsnes (red), June Berger Storli (red), Liv Torunn Eik (red)
Pocket
2025
Norsk, Bokmål
Denne boken utforsker en barnehages arbeid med barns overgang fra hjem til barnehage, mellom avdelinger i barnehagen og videre fra barnehage til SFO og skole. For å skape gode overganger er det behov for mer kunnskap om hvordan personalet kan utvikle en praksis som gir barna erfaringer med meningsfulle sammenhenger. En sentral målsetting i det omtalte forsknings- og utviklingsarbeidet er at barn skal være aktører i prosessen med å skape sammenhenger i overgangene. Boken er et resultat av et fireårig samarbeidsprosjekt mellom en barnehage og forskere ved Universitetet i Sørøst-Norge. Med utgangspunkt i personalets praksisfortellinger belyser boken ulike perspektiver på sammenheng i overgangene. Hensikten er å fremme bevissthet, refleksjon og videre forskning rundt barnehagers arbeid med barns overganger. Boken er relevant for studenter i barnehagelærerutdanningen, barnehagelærere, grunnskolelærere og -studenter som har fokus på begynneropplæring i skolen, SFO-ansatte, lærerutdannere og forskere med fokus på overgangsarbeid.
Redaktørene Hilde Dehnæs Hogsnes, June Berger Storli, og Liv Torunn Eik har lang erfaring fra arbeid som barnehagelærere og undervisere i barnehagelærerutdanningen, grunnskolelærerutdanningen og i videreutdanninger for lærere i barnehage og skole. I tillegg har alle tre relevant erfaring som forskere på feltet boka omhandler.
Redaktørene Hilde Dehnæs Hogsnes, June Berger Storli, og Liv Torunn Eik har lang erfaring fra arbeid som barnehagelærere og undervisere i barnehagelærerutdanningen, grunnskolelærerutdanningen og i videreutdanninger for lærere i barnehage og skole. I tillegg har alle tre relevant erfaring som forskere på feltet boka omhandler.
Kan bestilles til 145 butikker
På nettlager. Sendes innen 1-2 virkedager.
- Bytt i alle våre butikker
- Klikk og hent