Hopp til hovedinnholdet

Å være lærer i en mangfoldig skole - kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag

Av Espen Schjetne (red), Thor-André Skrefsrud (red)
  • Pocket

  • 2018

  • Norsk, Bokmål

  • Norsk, Nynorsk

I boken rettes oppmerksomheten mot PEL-faget i et flerkulturelt samfunn. Gjennom sytten   kapitler søker erfarne forskere og lærerutdannere fra en rekke universiteter og høgskoler i Norge å belyse det flerkulturelle klasserommet fra ulike innfallsvinkler. Noen av kapitlene søker å fange inn barnets mangfoldige verden og mangfold i undervisning og skolehverdag. I andre kapitler rettes oppmerksomheten mot mangfold sett i lys av politikk og verdigrunnlag.

Viktige spørsmål som belyses i boken er:

  • Hva innebærer lærerkompetanse i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn?
  • Hvilke kunnskaper, holdninger og praksiser er sentrale i møte med en kulturelt - og religiøst mangfoldig elevgruppe?
  • Hvordan legge til rette for en undervisning som tar hensyn til elevenes mangfoldige erfaringer og forutsetninger?
  • Hvordan aktualiseres verdier og verdigrunnlaget i en mangfoldig skole?

Boken henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærerutdannere, forskere og andre som er opptatt av mangfold og skole.

 

    5.0

    Kan bestilles til 145 butikker

    På nettlager. Sendes innen 1-2 virkedager

    • Bytt i alle våre butikker
    • Klikk og hent

    Oppdag mer