Hopp til hovedinnholdet

Det universitets- og høgskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge - fremvekst, grunnlagstenkning og «state of the art»

Av Anna Mavroudi (red), Dag Husebø (red), Inger Carin Erikson (red), Leila E. Ferguson (red), Odd Rune Stalheim (red), Patric Wallin (red), Robert Isaksen (red)
  • Pocket

  • 2024

  • Norsk, Bokmål

  • Norsk, Nynorsk

Boken gir et innblikk i det universitets- og høgskole-pedagogiske (UH-pedagogiske) praksisfeltet og vitenskapsområdet i Norge i dag. Videre presenteres historien og fremveksten av vitenskapsområdet og sentrale karakteristikker ved utøvelsen av det arbeidet universitets- og høgskolepedagoger (UH-pedagoger) står for. På den måten utgjør boken et oppdatert kunnskapsgrunnlag for UH-pedagogikk i norsk kontekst. Bokens kapitler er enkeltstående vitenskapelige og fagfellevurderte kapitler som kan leses individuelt ut fra et bestemt interesseområde. Samtidig som bokens kapitler står på egne ben og hver for seg, kan boken med fordel leses som en helhet, hvor delene berører og utdyper ulike overordnete tematikker.

Første del av boken dekker grunnlagsspørsmål og grunnlagstenkning, samt bakgrunnen for fremveksten av UH-pedagogikken som praksisfelt og vitenskapsområde i Norge. Bokens andre del belyser ulike forhold som har med undervisning og læring i høyere utdanning å gjøre. Kapitlene i denne delen springer ut av forsknings- og utviklingsprosjekter i Norge med UH-pedagogisk relevans. Bokens tredje del er også forankret i praksis på det UH-pedagogiske feltet. Denne delen forsøker å ta studentenes perspektiv på læring og ulike kurs og ordninger som tilbys ved ulike institusjoner. Til slutt har vi samlet kapitler som løfter opp et systemperspektiv og diskuterer utvikling og etablering av ulike institusjonelle tiltak for å heve undervisning og utdanningskvalitet, i tillegg til bestemte kompetansehevingskurs.

    Ikke tilgjengelig for Klikk&Hent

    På nettlager. Produseres på bestilling. 2-3 uker leveringstid

    • Bytt i alle våre butikker
    • Klikk og hent

    Oppdag mer