Hopp til hovedinnholdet

Leseboka - leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet

Av Atle Skaftun (red), Oddny Judith Solheim (red), Per Henning Uppstad (red)
  • Pocket

  • 2014

  • Norsk, Bokmål

- Lesing som grunnleggende ferdighet
- Lesing i alle fag

Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen?
Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget?

Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene.

Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet.

Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.

    Tilgjengelig i 1 butikk

    På nettlager. Sendes innen 1-3 virkedager

    • Bytt i alle våre butikker
    • Klikk og hent

    Oppdag mer