Hopp til hovedinnholdet

Matematisk kompetanse - i dybden på resultater fra PISA 2022

Av Andreas Pettersen (red), Fredrik Jensen (red)
  • Pocket

  • 2024

  • Norsk, Bokmål

  • Norsk, Nynorsk

Denne boken er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på cdforskning.no.

Hovedresultatene fra PISA-undersøkelsen 2022 ble publisert i en kortrapport høsten 2023. Rapporten fikk mye oppmerksomhet, hovedsakelig på grunn av de norske elevenes svake prestasjoner i matematikk. I denne antologien gjør forfatterne videre analyser av matematikkresultatene fra PISA 2022 og tidligere PISA-undersøkelser.

Forfatterne undersøker ulike sider ved elevenes matematiske kompetanse, innholdet i matematikkfaget og matematikkundervisningen. I tillegg undersøker de i hvilken grad norske elever har like muligheter til å lykkes i matematikk, ved å se nærmere på hva som kjennetegner de lavtpresterende elevene i matematikk, og hvilken betydning sosioøkonomisk status har for elevenes prestasjoner. Resultatene diskuteres i en norsk skolekontekst og blir sett i lys av resultater for de andre nordiske landene, læreplanen LK20, covid-19-pandemien og annen aktuell forskning.

Noen av kapitlene har en didaktisk profil rettet mot lærere, lærerstudenter og skoleledere, mens andre kapitler i større grad er rettet mot forskere, politikere og beslutningstakere.

    Ikke tilgjengelig for Klikk&Hent

    På nettlager. Produseres på bestilling. 2-3 uker leveringstid

    • Bytt i alle våre butikker
    • Klikk og hent

    Oppdag mer